
I

Al Jazeera, Regional Politics and 
the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 47



Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 48



2
The Politics of Al Jazeera or 

the Diplomacy of Doha
Olivier Da Lage

49

When the Kingdom of Saudi Arabia or Israel, among other countries,
complains to the British Foreign Office about the content of a partic-
ular BBC program, the answer is invariably the same: the govern-
ment of Her Majesty cannot intervene in the editorial policy of
the BBC, the independence of which is provided for by the law. As
a matter of fact, the Iraqi crisis, and most notably the Kelly affair,
has amply demonstrated that the British government itself is not
immune from this editorial independence. This was the case not
only with Tony Blair during the Third Gulf War but also with
Margaret Thatcher during the Falklands War. Still, the Saudi govern-
ment, which was not successful in dissuading British public tele-
vision from airing Death of a Princess in the early 1980s,1 thus triggering
a series of diplomatic crises between London and Riyadh, keeps com-
plaining to Whitehall about the BBC’s portrayal of the Kingdom of
Saudi Arabia and demands the taming of the recalcitrant channel.

The same scenario seems to recur in the case of Qatar and
Al Jazeera: each time a government complains about a particular
program on Al Jazeera, Qatar consistently maintains that it cannot
interfere because of the editorial independence of the channel.
However, such a position is usually met with a general skepticism
equally on the part of Arab governments and American officials.
Unlike Great Britain, Qatar is not known for its democratic tradi-
tion, nor does it have a long history of free press. Not surprisingly,
Al Jazeera has caused innumerable diplomatic crises.

Does Al Jazeera operate according to strictly journalistic criteria
independently of Qatar? Or is it a subservient instrument of its
diplomacy? Though seemingly contradictory, these two claims are
not irreconcilable. While in the long run Al Jazeera serves the diplo-
matic interests of Qatar well, in the short run the channel’s freedom
and jarring tone often complicate the task of the diplomats of this
small emirate.

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 49



THE GEO-POLITICAL CONSTRAINTS OF QATAR

In order to adequately assess the impact of Al Jazeera and to fully
understand the ensuing changes in Qatar’s relationship with its
neighbors and, more generally, how it positions itself in the Middle
East region, it is useful to highlight the main characteristics of this
small country which did not gain its independence until 1971, as is
the case with Bahrain and the Unites Arab Emirates. In terms of both
its image and its regional status, Qatar has come a long way; what it
has managed to achieve in a relatively short period of time is quite
impressive. In 1995, when the sitting Emir Sheikh Hamad bin Khalifa
Al Thani ousted his father, Sheikh Khalifa bin Hamad Al Thani, the
country was perceived as a discrete satellite of Saudi Arabia.

With some 700,000 inhabitants, about 150,000 of whom are
Qatari nationals, Qatar is the archetype of an oil monarchy with
plenty of oil and a few locals living to a great extent on oil revenues.
More importantly, Qatar is fortunate to be sitting on one of the
largest gas reserves, discovered around the same time as the coun-
try’s ascension to independence. Qatar has indeed the third largest
gas reserve in the world.2 While oil is expected to dry out in the
course of the twenty-first century, gas is expected to provide Qatar
with resources well beyond that. The problem, however, is that a
large part of that reserve is offshore, reaching as far as the disputed
zones that are contiguous with Bahrain and extending to the heart
of the Persian Gulf, way beyond the maritime borders with Iran.
These geological complexities rekindled the dispute dating back
to the 1930s between Bahrain and Qatar over territorial sovereignty.
They also prompted the latter to adopt a non-confrontational
approach with Iran, which guarantees it the continuing exploitation
of gas in the North Dome regardless of the tensions that may erupt
between Iran and its neighbors or Iran and the United States.

At the heart of the dispute between Qatar and Bahrain is an old
rivalry between two dynasties: the Al Thani of Qatar and the
Al Khalifa of Bahrain. Partly because of the rivalry, the project of a
large federation of emirates, which the British envisaged before their
departure from the Gulf in 1971, failed to materialize. While the
UAE opted for a federal system, Bahrain and Qatar decided to go
their own way. The dispute over the isles of Hawar and the Fasht al
Dibel rocks, which came close to degenerating into a military con-
frontation in 1986, paralyzed the activities of the Gulf Cooperation
Council (GCC) between 1987 and 2001, to the extent that in

50 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 50



December 1990, during the summit which took place in Doha some
three weeks prior to Operation Desert Storm which followed Iraq’s
invasion of Kuwait, a great deal of the debates revolved around the
territorial dispute between Qatar and Bahrain.

Finally, one should not fail to note a significant characteristic of
the Qatari identity. Like the majority of the Saudis, the native popu-
lation of Qatar is Muslim Sunni following Wahhabi precepts which
are rigorous and austere to say the least.

Overall, the Qatar which Sheikh Khalifa handed over—albeit
involuntarily—to his son is the most discrete student of the GCC
class. The only diplomatic fantasy it has probably allowed itself is to
be Francophile rather than Anglophile. Nonetheless, this Qatar—the
loyal little brother of Saudi Arabia who is also jealous of Bahrain—
came to understand the value of maintaining good relations with
Tehran. Qatar’s politics have always been inextricably linked to
these geo-political constraints.

However, the ascension to power of Sheikh Hamad was a turning
point for Qatar. With the help of his close circle, most notably the
Minister of Foreign Affairs, Hamad bin Jassim Al Thani, the Emir
would make out of the pulls and contradictions that characterize the
dynamics at play in Qatar the official policy of this emirate.

Qatar’s ability to turn its weaknesses into strengths predates the
reign of Sheikh Hamad. In spite of its low profile, Qatar was not to
be underestimated, particularly when it came to its powerful neigh-
bor Saudi Arabia. In 1974, the United Arab Emirates ceded to Saudi
Arabia a portion of a territory that is adjacent to Qatar. Since then,
Saudi Arabia has laid claim to a strip situated between the UAE
and Qatar. During Iraq’s invasion of Kuwait in 1990, Saudi Arabia
requested permission from Qatar to deploy its forces on Qatari soil.
Taking a cautious stand, Qatar denied Saudi forces access. To further
assert its sovereignty on this fairly ill-defined zone, Qatar set up the
Khafous frontier post. For its part, Saudi Arabia, which was building
a naval base on Khor Obeid, enforced strict customs control on vehi-
cles using the coastal highway which links Abu Dhabi and Qatar.
Eventually, Saudi Arabia restricted access to this road, compelling
vehicles to make a detour through Saudi territory and stepping up
vexatious controls. To express its discontent to Riyadh, Qatar started
flirting with Iran. By the end of 1991 and throughout 1992, Iranian
ministers flocked to Doha while members of the Qatari government
were dispatched to Tehran. The two countries even started to tease
out the possibility for security and defense cooperation. As if this

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 51

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 51



were not enough, Qatar sent back its ambassador to Iraq. If the
purpose behind such moves was to irritate the Saudis, then Qatar
can be said to have succeeded in its endeavors, for in Riyadh, the
perception was that Qatar had become the Trojan horse of Iran.
Throughout the Gulf, Qatar’s diplomacy started to worry even those
who do not have much sympathy for Saudi Arabia.

Such then is the background against which the Khafous frontier
post incident took place on September 30, 1992, incurring two
deaths (three according to Saudi sources). Certainly this was not the
first incident in the region. However, and much to the surprise of
the Saudis, Qatar gave it considerable publicity and even accused the
Saudi forces of violating its territorial sovereignty and of penetrating
a few kilometers into its territory. Soon thereafter, Qatar suspended
its frontier agreements which go back to 1965—a move which was
supported by Iran and Iraq. Qatar also decided to boycott future
GCC meetings. Sheikh Khalifa bin Hamad Al Thani made it clear
that he intended to boycott the meeting of Abu Dhabi at the end of
December.

However, on the eve of the summit, Egyptian President Hosni
Mubarak managed to get King Fahd and Sheikh Khalifa to iron out
their differences, thus enabling the summit to go on as scheduled.
“Even if the younger party is at fault,” an Emirati diplomat pointed
out, “it is up to big brother to make concessions.” However, for
Saudi Arabia, the concession it made was not without strings
attached to it: Qatar had to stop behaving as if it were a country that
is independent of its big neighbor. The then Crown Prince of Qatar,
Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, flew to Riyadh, knowing full
well what was awaiting him.3 Obviously, the lesson that Sheikh
Hamad retained is not the one the Saudis had in mind. To the con-
trary, the Khafous incident had plainly convinced him that, with
strong determination, it was possible to bend this powerful neigh-
bor by virtue of the very disproportion of forces evoked above by the
Emirati diplomat—namely, imposing the will of the weak on the
strong.

Not long after his ascension to power, Sheikh Hamad sought to
level the playing field in almost all political spheres. On the diplo-
matic front, the tension with Bahrain acquired a new dimension
with Qatar taking the case to the International Court of Justice in
the Hague. Having taken a hard-line approach when serving as
Crown Prince and Minister of Defense, Sheikh Hamad was not all
that lenient with Bahrain. As a ruler, though, he adopted a more

52 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 52



diplomatic approach. At the same time, he exercised some public
pressure in his relationship with some of the GCC members, allow-
ing, for instance, Bahraini opposition figures, including a Bahraini
Air Force pilot who was granted political asylum in Qatar, to convey
their views on national TV. In a way, these practices seem to prefig-
ure the editorial policy of Al Jazeera. Paradoxically enough, the
ascension to power in Bahrain of Sheikh Hamad bin Isa Al Khalifa—
who, as Crown Prince and Commander-in-Chief of the BDF, was
firm in dealing with Qatar—helped break the deadlock. The rela-
tionship between the two countries stabilized with Solomon’s judg-
ment which the International Court of Justice pronounced on
March 16, 2001 and which, by means of a tour de force, managed to
satisfy both parties.

A close reading of Qatar’s actions since 1992 and of the Khafous
incident reveals a certain consistency in Qatar’s diplomacy: doing
everything possible to distinguish itself from its Saudi neighbor.
This can be seen not only in Qatar’s decision to resume diplomatic
ties with Iraq, its rapprochement with Iran and its de facto normal-
ization of relations with Israel, but also in its position vis-à-vis the
civil war in Yemen—Qatar being the only country which took sides
with the North, preventing the foreign ministers of the GCC coun-
tries from officially recognizing the separatist Southern government
during their extraordinary meeting in Abha ( June 4–5, 1994). After
the coup d’état, Qatar did not miss the opportunity to boast that its
position on the question of Yemen was what spared the GCC the
humiliation of finding itself on the side of the loser.

Domestically, Qatar adopted a constitution which guarantees civil
liberty as well as religious freedom. For example, the Emir autho-
rized the construction of churches which up to then had been for-
bidden in Qatar and are still forbidden in the neighboring Wahhabi
Kingdom. Another initiative taken by the Emir, in fact one which
earned Qatar much praise from the Occident in general and the
United States in particular, was to abolish the Ministry of Informa-
tion and to repeal censorship. However, the new measures do not
necessarily mean that journalists can write whatever they want. The
main difference is that now, instead of knowing with certitude
where the red lines are drawn, they have to guess. In practice, the
banning of censorship has even proven to be a real headache for
local journalists who are no longer sure where to draw the line.

In November 1996, a year and a half after the coup d’état, Qatar’s
policy of media openness culminated in the launching of Al Jazeera,

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 53

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 53



a private satellite channel made possible by a generous 500 million
Riyal loan from the state to be repaid over five years.

AL JAZEERA AND THE POLITICS OF QATAR

The Arab World

It is probable that the initiators of this media venture might have
thought that, in time, it would be possible to attract investors who
would be willing to finance the channel after its formative years.
However, the five years have already lapsed without any business
plan materializing. As it is, Al Jazeera is still subsidized. Part of the
problem is the boycott campaign launched by the Kingdom of Saudi
Arabia with Arab advertising agencies. Nevertheless, Al Jazeera’s
“private” model is not without a precedent—Radio Monte Carlo
Moyen Orient (RMC-MO), which emerged in the mid 1970s at the
French government’s behest. Soon thereafter, President Pompidou
split ORTF, the public organism of French Radio and Television.
Accordingly, Arabic programs were made independent of the foreign
programs in the public service, and a subsidiary of Radio Monte
Carlo, a private commercial radio beamed out of Monaco, was set up
to transmit its programs in Arabic from Cyprus. Overnight, the
dynamic, free and modern tone, which was derived from European
commercial radio, captured Arab audiences who started to abandon
the propaganda-ridden state radio. The presence of advertising was
reassuring because of the perception that commercial radio cannot
be at the service of the state. This was indeed a shrewd initiative on
the part of the French. Behind the fig leaf of commercial radio was a
station financed by Sofirad, a holding which was fully owned by the
French state and whose directors were nominated by the French
president. Ironically, Arab listeners and often decision-makers were
unknowingly tuning in to French state radio.

Other models come to mind. For instance, CNN is a private tele-
vision network, but one which is informed by an American vision of
the world. Likewise, Middle East Broadcasting Corporation (MBC),
which was launched in 1991 in the aftermath of the Second Gulf
War with Saudi capital, was conceived as the first Arab information
channel and in fact wanted to be the CNN of the Arab world.
However, with the launching of Al Jazeera in 1996 came the realiza-
tion that the Arab world had never experienced something like
that before either in television (as MBC’s name is associated with

54 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 54



Saudi Arabia) or in radio (as RMC-MO had never dared to break a
number of taboos which were in vigor in the Arab and Muslim
world in the way Al Jazeera did). The margin of freedom Al Jazeera
has enjoyed is such that no Arab government is immune from the
channel’s on-the-air criticism. The only exception is probably Qatar
itself. By and large, Al Jazeera has a very skimpy coverage of its host
country. For some, the channel’s quasi-inexistent coverage of Qatar’s
affairs is a sign of independence since Al Jazeera spares the viewers
long reports on the daily activities of the Emir of Qatar, which is a
real change from what is usually aired on the overwhelming major-
ity of Arab TV channels, including satellite channels. Others see
in this “double standard” the price Al Jazeera has to pay for the
freedom it enjoys. There is probably a bit of both. Although contra-
dictory, these two views are not mutually exclusive.

Much like Bahrain, which built its reputation after gaining its
independence by developing offshore banking, with financial insti-
tutions trading throughout the region but not within Bahrain itself,
Qatar decided to set up offshore TV. The results were spectacular to
say the least. For one thing, there was a huge market for such a ven-
ture. State TV had no credibility and was usually seen as an exten-
sion of the regimes in place. As for satellite channels, the Egyptian
ones were uninteresting, MBC was too dependent on funding from
Saudi Arabia which had a conservative approach to the news, while
the Lebanese channels were too Lebanese.

Qatar knew how to market itself. Al Jazeera has become the sym-
bol of the emirate as well as the source of its fame. In a sense,
Al Jazeera is for Qatar what the casinos are for Monaco. Having in
the past been ignored and even despised as a state by other Arab
countries, Qatar has at last found a place for itself. In the eyes of
Sheikh Hamad who wants his small emirate to be promoted to the
major leagues,4 Al Jazeera instantly found its place in the panoply of
instruments designed to achieve such an objective. Sheikh Hamad,
who does not miss the opportunity to shock the other heads of state
either by walking away from a Gulf summit or by threatening to
boycott another, knows how to play the game. The Emir’s tendency
to raise the stakes in order to gain a better bargaining position is far
from being a matter of whim; to the contrary, it is a deliberate and
well thought out strategy. In the beginning, the target was Saudi
Arabia and Bahrain. In some instances, heads of state like President
Mubarak and Sultan Qabous of Oman offered to mediate. Soon
though, even those leaders who tolerated the “whims” of the new

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 55

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 55



Emir came to realize that no Arab regime is immune from the initia-
tives of his satellite channel. Except for Qatari dissidents, dissidents
of all sorts are welcome in the studios of Al Jazeera. The channel has
provided them with a platform they never dreamed of. In 1998,
Saddam Hussein was quick to understand the value of granting
exclusive interviews to a channel that is viewed by some 35 million
Arab viewers.

Not surprisingly, Al Jazeera has angered many Arab governments.
During the GCC summit which was held in Muscat in 2001, Saudi
Crown Prince Abdullah strongly criticized the Qatari channel and
accused it “of being a disgrace to the GCC countries, of defaming
the members of the Saudi Royal family, of threatening the stability
of the Arab world and of encouraging terrorism.”5 In 1998, Jordan
closed down the Al Jazeera bureau in Amman for six months only to
come up against another crisis in 2002. Similar scenarios took place
in Kuwait, Algeria and Egypt, among Arab countries. In one way or
another, most if not all Arab states have at some point complained
about Al Jazeera or criticized Sheikh Hamad for his complacency. In
2002, Saudi Arabia recalled its ambassador in Qatar. However,
thanks to the unfailing support of authorities in Doha, the manage-
ment of the channel is so far holding out fairly well and looking
forward to better days. The demand for Al Jazeera is such that few if
any Arab governments seem to be capable of keeping the channel at
bay. In the meantime, the government of Qatar looks the other way,
claiming unconvincingly its disapproval of a particular controver-
sial episode of a program while pursuing its hands-off policy.

Still, there is some merit to Qatar’s rationale for refusing to inter-
fere. Al Jazeera is not a mouthpiece for the diplomacy of Qatar; at
the same time, it is not at odds with it either. Qatar plays on this
ambiguity. At first sight, one may characterize the foreign policy of
Qatar as being the opposite of that of Oman. Under Sultan Qabous,
Oman has followed a political line that is linear, steady, smooth and
unambiguous both in the short and long term. In contrast, one gets
a sense that Sheikh Hamad has opted for an approach that is chaotic,
unorganized and at times ambiguous. But this is only an impression.
When seen in retrospect, the Emir’s actions reveal constants in the
politics of Qatar that have apparently been influenced by the Omani
model: maintaining good relations with the United States, Iraq and
Iran no matter what happens and establishing significant relations
with Israel.

56 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 56



Israel

The case of Israel warrants more than cursory attention. No sooner
had the Oslo Accords been signed than Qatar started to capitalize
on the new dynamics in the Middle East. As early as 1994, Qatar
acknowledged entering into official negotiations with Israel to pro-
vide the Hebrew state with natural gas. The deal in question pertains
to a feasibility study that may be worth $1 billion. This project is
only one small part of a mega project which Qatar is developing
to become the principal provider of gas in Europe, including Turkey.
However, in light of strong reservations from such Arab states as
Saudi Arabia (as the pipeline is supposed to traverse its territory) and
Egypt (which finds its revenues from the Suez Canal jeopardized)
and in light of the derailment of the peace process, the authorities in
Doha have tempered their zeal without necessarily giving up their
project. In October 1995, the new Qatari Minister of Foreign Affairs,
Sheikh Hamad bin Jassim, met in New York with his Israeli counter-
part Shimon Peres. In September 1996, an Israeli trade office was
established in Doha. In 1997, because of the participation of Israel,
Syria and Egypt boycotted the US-backed Fourth Middle East and
North Africa Economic Summit. In spite of such reactions, Qatar
held out as it did later in the Islamic Conference Organization
Summit in November 2000. Officially, Qatar claimed that it closed
down the Israeli trade office in 2000, just before the Summit which
Iran and Saudi Arabia threatened to boycott if the Israeli office were
to remain operative. In practice, however, the two Israeli diplomats
at the office did not leave Doha; they were operating from inside
their hotel suite. The eccentricity of Qatar manifested itself further
in the encounter between the Qatari and Israeli ministers of foreign
affairs, Sheikh Hamad bin Jassim and Shimon Peres, in Paris in
July 2002 in spite of the decision of Arab states to freeze political
ties with Israel because of the latter’s violent repression of the
Palestinian intifada. More recently, Sheikh Hamad bin Jassim met
once again with his Israeli counterpart—this time Silvan Shalom—
in Paris on May 14, 2003. In this last encounter, Sheikh Hamad indi-
cated his willingness “to seriously consider the possibility of
increasing the level of diplomatic relations.”6

In this context, one can understand how Al Jazeera’s Ramallah
office has been relatively spared the muzzle of Israeli authorities in
spite of its intensive coverage of the clashes between the Israelis and
the Palestinians, its unabashed broadcasting of the rawest images of

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 57

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 57



the conflict, its around-the-clock airing of images of Palestinian
victims and its transmitting of recorded video messages of so-called
suicide bombers. For doing much less than this, other foreign TV
agencies have suffered from Israeli censorship as is the case with Abu
Dhabi TV which saw its accreditation revoked. It is true that the
head of the Al Jazeera office, Walid Al Omari, is an Israeli citizen, but
this detail hardly explains the leniency with which he has been
treated, especially considering that his coverage of the conflict has
been consistently and undeniably pro-Palestinian.

Equally telling is the way Al Jazeera has broken another taboo
among Arab media by regularly inviting Israeli officials to express
themselves live. The Prime Minister of Israel, Ariel Sharon, was
invited to speak live on Al Jazeera on the eve of the Arab Summit
held in Beirut in March 2002. However, the interview was canceled
in extremis when the Al Jazeera crew was already in place in the office
of the Prime Minister. Yielding to the pressures and added exigencies
of some of his advisors—who were in principle against such a live
appearance—not to take questions from Mohamed Krichene, Al
Jazeera’s anchor in the Doha studios, Sharon withdrew.7 Could
Israel’s relative “tolerance” of a channel that incites particularly the
Palestinians but the Arabs in general against Israel be the reward for
the open diplomacy of Doha toward Israel? Or does it emanate out
of the consideration that Al Jazeera, while hostile to Israel, is also the
latter’s only conduit to Arab public opinion? It is probably a bit of
both, for although Al Jazeera was not originally designed to be a
means of communication between the Arabs and the Israelis, the
“media normalization” it has adopted—that is, inviting Israelis to
appear in a space which previously was completely closed off to
them—becomes a de facto form of communication between the Arab
world and Israel. From the latter’s standpoint, Al Jazeera’s overt anti-
Israeli rhetoric makes it an even more effective means of communi-
cation as it pulls the rug from underneath those who accuse the
channel of being “a tool in the hands of the Zionists.”

The United States

In February 2003, at the end of Organization of the Islamic
Conference Summit which was held in Doha, even as Sheikh Hamad
bin Jassim—the head of Qatari diplomacy and the spokesman of
the summit—was reading the final communiqué which called on
the member states to refrain from any action which may “affect the
integrity and unity of the Iraqi territory,” thousands of US troops

58 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 58



stepped up their preparation in the bases of Al Odeid and As
Sayliyah a few miles away with the active cooperation of Qatar. The
latter has a defense treaty with the United States which goes back
to 1992. Although in the mid 1990s there were only a few troops
stationed in Qatar, at the turn of the century, the country became—
with the exception of the Philippines—the most important base for
the US outside its national territory. Al Odeid military base was built
in 1996. Four years later, Qatar invited to the US to make use of it—
an offer the latter could not resist after the September 11 attacks.
With an eye on the air campaign against Afghanistan, the Americans
started to operate from Al Odeid as early as September 29, 2001. In
the meantime, the runway was extended to 4,500 meters, making it
one of the longest in the world. Work on As Sayliyah ended in
August 2002 and the base was used for US Central Command during
the preparation for the invasion of Iraq in early 2003.

To fully understand the degree of Qatar’s cooperation with the
United States, it is useful to consider the circumstances of the family
coup d’état which brought Sheikh Hamad to the throne in June 1995.
There are speculations that the American authorities gave their bless-
ing to this non-violent succession. It is worth noting that, in his book
on the ambiguous relationships between the United States and Saudi
Arabia, former CIA agent Robert Baer makes reference to a prominent
member of the inner circle of the then Crown Prince with excellent
ties with Washington, pointing out on more than one occasion, the
amazing ease with which this figure had access to the White House,
even without appointment, which suggests an uncommon familiarity
with key decision-makers in the United States.8

There is no hard proof to substantiate the speculation that the
changes in Qatar were backed by the Americans. What is established
though is the swiftness with which Washington recognized the new
government, outdoing everybody else, including the Gulf states.
Equally noteworthy is the amount of praise the Americans have
heaped on Qatar since 1995, which is all the more surprising given
that the new Emir has chosen to maintain normal relations with
Iran and Iraq—two states which are the object of the politics of
“dual containment” the Clinton administration chose to pursue.
What is even more intriguing is Sheikh Hamad’s public call to the
United States, during his first visit after seizing power, to re-establish
ties with Tehran. This odd suggestion, which would have brought
down on anybody else scorn from a superpower which is not
inclined to take lessons from anybody, was nothing more than an

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 59

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 59



amusing indulgence for its initiator. Similarly, Qatar’s Foreign
Minister often does not shy away from contradicting the Americans
during press conferences in Doha either on the question of Iraq, the
issue of Iran or the Palestinian–Israeli conflict without necessarily
reaping the wrath of Washington.

What profoundly irritated the American administration though
was Al Jazeera’s coverage of the so-called War on Terrorism, and in
particular the airing of the bin Laden tapes before, during and after
the war in Afghanistan. In the latter case, Al Jazeera’s office in Kabul
was bombed. Likewise, during the fall of Baghdad, the office of
Al Jazeera was the target of an American missile which claimed the
life of Tarek Ayyoub, one of Al Jazeera’s reporters. As in the case of
Kabul two years earlier, the argument of the American officials that
Al Jazeera’s office was not targeted or deliberately bombed did
not sell.

A few months earlier, when Secretary of State Colin Powell asked
the Emir of Qatar to tone down his satellite channel, Sheikh Hamad
reportedly pointed out that the first amendment of the American
Constitution guaranteed the freedom of the press. Behind the
scenes, though, a deal seems to have been struck between the US
administration and Al Jazeera. Accordingly, the Americans can pub-
licly claim that they know the content of bin Laden tapes before
they are aired. Of course, intercepting the satellite feeds would have
done the job, but that has not been necessary as the management of
Al Jazeera has agreed to communicate to the Americans a copy of
such tapes 48 hours before airing them. Furthermore, and since
November 2001, Al Jazeera has systematically invited the Americans
to comment on the broadcast tapes. In some instances, as was the
case with Ambassador Christopher Ross, the guest spoke fluent
Arabic. This same channel, which in the eyes of the Occident is
often considered a mouthpiece of the Al Qaeda network, has also
aired interviews with Condoleezza Rice, Colin Powell and Tony Blair
among other political figures who, in spite of their extremely busy
schedules, have made themselves available to Al Jazeera to address
the Arab public.

One should not also fail to note that on April 3, 2003, in the midst
of the war, a huge demonstration took place against the US and
Israel with the participation of some 10,000 people headed by mem-
bers of the municipality of Doha and the Advisory Council as well as
the famous Egyptian cleric Sheikh Youssef Al Qaradawi who is yet
another Al Jazeera star. This demonstration, which evidently was

60 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 60



organized with the blessing of the authorities in Doha and which
took place not far away from the US Embassy, was a peaceful event—
and for that matter markedly different from the less peaceful
demonstration which took place in Bahrain a few days later.

In spite of the apparent eccentricity of a government which gives
an outlet to those who wish to criticize the United States—in fact,
the very country Qatar strives to be its best ally—Washington has
nothing to complain about when it comes to Doha. Surprising as
Qatar’s pursuit of a “politics of extremes” may be, the only signs of
loyalty which matter are acts, and where these are concerned Sheikh
Hamad has abundantly proven the extent of his loyalty to the US
since his ascension to power. The outcome is a real political stability
in this small emirate. Regionally, the American umbrella is a positive
and encouraging sign for Qatar’s economic partners. Suffice it here
to note that the contracts for supplying natural gas which Qatar
signed with Japan, India, South Korea and some European countries
are long-term contracts, often extending to 25 years. American pro-
tection makes Qatar all the more attractive for companies specializ-
ing in country risk assessment and forecast. Eventually, such a
stability could appeal even to a big energy consumer like the US
itself.

A VOLUNTARY BUT CONTROLLED DEMOCRACY

Internally, Sheikh Hamad’s initiative to start a democratization
process even before his society demands it goes also a long way toward
enhancing the stability of his regime. Thus on April 29, 2003, the
same day US Defense Secretary Donald Rumsfeld announced in
Saudi Arabia the planned departure of US forces from the Kingdom
before the end of the year, Qatar—where these same forces were to
be relocated—adopted by means of a referendum a constitution
which makes the emirate a parliamentary monarchy. This text guar-
antees fundamental public liberties, the independence of judiciary
power and the freedom of the press. It also introduces a form of
habeas corpus and fixes the responsibilities of the executive and leg-
islative branches. The latter is made up of elected representatives
through universal suffrage, with the participation of women both as
voters and as candidates.9 In its letter and spirit, the constitution
comes to complement the openness that started with the holding
of municipal elections in 1999. One can of course question the
effective implementation of the new constitutional dispositions.

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 61

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 61



Still, it is hard to deny that Qatar has embarked on a democratization
process, the intricacy of which cannot be fully understood indepen-
dently of regional dynamics. At least three factors contributed to the
strategic choice Sheikh Hamad made not long after his ascension to
power: the ardent desire to come out of the shadow of the Kingdom
of Saudi Arabia; the disastrous experience of Bahrain, which fell prey
to a Shiite uprising quelled by the government between 1994 and
1999 (the year Sheikh Isa passed away); and finally the keenness to
please Washington and to answer the call for democratic reform and
openness following the liberation of Kuwait in 1991.

Having drawn lessons from the stalemate Bahrain reached as a
consequence of pursuing repression without envisaging a political
alternative, the new Emir of Bahrain, Sheikh Hamad bin Isa Al
Khalifa, has in turn set his country on a course of democratization.
Upon coming to power, he issued a general amnesty to all political
prisoners and opposition figures in exile, conducted a nationwide
referendum in February 2001, and promulgated an amended consti-
tution in February 2002 which preserves his power privileges as
head of state (henceforth king) but at the same time institutes an
advisory council which is partly elected through universal suffrage.
These changes are in line with a regional version of democracy
whereby political parties are in practice banned. Such is the case for
instance in Kuwait, a country where women still do not have the
right to vote. In the meantime, the Sultan of Oman has advocated,
with a slow but steady pace, a slightly open system which promotes
the participation of his subjects. As for the Kingdom of Saudi Arabia,
having justified the establishment of a non-elected Advisory
Council, it envisages holding municipal elections; it also appears
that there is some prospect of electing in the Shura Council in the
near future.

A summary of the chronology of reform in the region gives an
idea about the interaction between Gulf societies and the ongoing
process of democratization which the region has apparently
embarked on: municipal elections in Bahrain in May 2002, followed
by legislative elections; legislative elections in Kuwait in July 2003;
elections of the Advisory Council in Oman in October 2003; and
after the new Qatari constitution was approved by a referendum in
April 2003, it was announced that legislative elections would take
place in 2005.

While outlining this process of democratization, one should not
lose sight of the specificity of each case. Civil society in Kuwait and

62 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 62



Bahrain is very demanding when it comes to real political participa-
tion. In Oman, Sultan Qabous, who has drawn lessons from the War
of Dhafar, has taken some initiatives. In the United Arab Emirates,
the demand is almost inexistent and so is the political initiative
of the governments. In Qatar, the Emir has repeatedly explained
that he is taking initiatives before social pressure impels him to do
so. The effect of this regional contagion and the overlapping of the
timing for political reform are hard to ignore. Each step influences
and in some instances prompts similar steps in neighboring coun-
tries, leading to a virtuous circle which makes the sincerity of the
leaders irrelevant in the face of their subjects’ growing awareness of
their citizenry.

There is no doubt that the programs of Al Jazeera have played an
important role in these ongoing changes, particularly the current
affairs and Crossfire type of programs. The airing of election cam-
paigns in a particular Arab country has an undeniable impact on
the viewers of neighboring states. More generally, such programs are
contributing to the popularization of political debates and the
elimination of walls of censorship in scores of Arab countries.

CONCLUSION

Up until the emergence of Al Jazeera, Arab leaders thought they
could consolidate their power by controlling the media. Upon com-
ing to power, Sheikh Hamad did exactly the opposite, and, at least
so far, he has not lost his bet. Al Jazeera has in fact made it possible
for Qatar to impose itself on the regional scene. It has helped reduce
Saudi influence, giving Qatar the opportunity to emerge and, in fact,
to become the privileged ally of the Americans in the Gulf, before
even Saudi Arabia and Kuwait.

Now that Sheikh Hamad has fulfilled the objectives he set for his
country, a natural temptation would be to consider that Al Jazeera
has served its purpose and that the margin of freedom that has been
accorded to it since its inception could be gradually reduced. This
suggests one way of interpreting the dismissal of the manager of the
channel Mohammed Jassim Al Ali who was sidelined after having
been the architect of its success for some seven years or so. There is
speculation that this measure was taken to please the Americans
who were unhappy with Al Jazeera’s coverage of the war in Iraq.
But even so, the Emir no longer has free rein as his hands are tied
with the very success of Al Jazeera. In fact, many channels have

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 63

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 63



started to emulate Al Jazeera. For instance, Abu Dhabi TV and
Al Arabiya (a Saudi-funded channel which broadcasts from Dubai)
have adopted, with varying degrees, the professionalism and jour-
nalistic aggressiveness which made Al Jazeera a success. Seen from
this perspective, taming Al Jazeera can only bring trouble to the
Emir of Qatar without significantly receding the margin of freedom
that has contributed to its existence.

Another possible reading is that the close alliance with Washington
was the original sin of the regime of Sheikh Hamad, which has been
forgiven because of the role Al Jazeera has played. Thus, Al Jazeera
and the United States can be considered the twin pillars of Qatar’s
diplomacy, giving the country a lot of room for maneuver while
ensuring its security and maintaining its stability. Qatar’s rapproche-
ment with the US notwithstanding, Al Jazeera has made it possible
for this small Gulf emirate to be taken seriously. What the right hand
does is more or less ignored by the left hand. In the final analysis, no
one has actually succeeded; nor has anyone failed because each one
has derived some form of satisfaction from the situation. As Olfa
Lamloum points out, “Al Jazeera is perceived as a stabilizing factor for
Qatar in the region. It is both an indicator of democratization and a
sign of its uniqueness in the Gulf. Moreover, the Al Jazeera effect is a
sort of screen which hides the strategic alliance of the Emirate with
the United States.”10

The foregoing analysis does not in anyway suggest a political
schizophrenia; if anything, it is a case of realpolitik—and in fact it is
this very contradiction which strengthens Qatar’s position.

The small one has grown big.

Translated by Mohamed Zayani

NOTES

1 See Annabelle Sreberny-Mohammadi, “The media and democratization
in the Middle East: the strange case of television,” in Vicky Randall (ed.),
Democratization and the Media (London: Frank Cass, 1998), p. 189.

2 A recent Middle East economic report provides even higher estimates. See
Moin A. Siddiqi, “Qatar economic report: the tiny emirate of Qatar is on
track to become the Gulf’s new super energy power,” Middle East, No. 332
(March 2003), pp. 46–9.

3 Olivier Da Lage, “Regain d’activisme dans le Golfe: illusoire sécurité
collective sans l’Irak et l’Iran,” Le Monde Diplomatique (February 1993),
pp. 4–5.

64 Al Jazeera, Regional Politics and the Public Sphere

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 64



4 Olivier Da Lage, “La diplomatie de Doha: des yeux plus gros que le
ventre,” Arabies (May 2000), �http://mapage.noos.fr/odalage/autres/
qat.html�.

5 AFP dispatch, January 17, 2002. See also Habib Trabelsi, “Crise larvée
entre Ryad et Doha,” AFP dispatch, July 24, 2002.

6 Fayçal Baatout, “Le Qatar lie des relations avec Israël à des progrès au
proche-Orient,” AFP dispatch, May 5, 2003. See also “Qatar ready to
boost ties with Israel is Mideast peace process accelerates,” Jordan Times
May 16, 2003.

7 Walid Al Omari, Interview with author, September 23, 2003.
8 Robert Baer, Sleeping with the Devil: How Washington Sold our Soul for Saudi

Crude (New York: Crown Publishers, 2003), passim.
9 For the text and interpretation of the constitution, see Maghreb-Machrek,

No. 176 (2003).
10 Olfa Lamloum (ed.), Irak: les médias en guerre (Paris: Sindbad/Actes Sud,

2003), pp. 199–236.

The Politics of Al Jazeera or the Diplomacy of Doha 65

Zayani_02.qxd  28/1/05  4:42 PM  Page 65


